2014. szeptember 18., csütörtök

CP Alapok II

Ez erosen javitva lesz, mert par dolgot benezek, mast pedig rosszul tudok, inkabb csak affele alap firkalgatas, majd kiegeszitem :)

Tobb fele helikopter kaphato jelenleg, ezek kozul van elektromos es nitros, en az elobbieket veseznem ki, sajat tapasztalataim csak ezzel vannak.

Egy helikoptert rotor elrendezes szerint tobb csoportba lehet sorolni, ebbol a "legegyszerubb" a koax helikopterek csoportja, meg szinten konnyen uralhato a fix pitch [FP] (fix rotordolesszogu) helikopterek majd a collective pitch [CP] (valtoztathato rotordolesszogu) gepek.

Koax eseten ket fo rotor van es esetlegesen egy harmadik vizszintes farokrotor ami a helikopter elore / hatra billenteseert felelos. A ket fo rotor egymasnak szembe forog, nagyon stabil helikopterek, tobbnyire harom es negy csatornas kivitelben kaphato kezdo helik ilyenek. Fix rotordolesszog a jellemzo, de az also es a felso rotorpar egymasnak ellentetesen all es fole fole / ala balance bar.

Fix pitch helikopterek atmenet a CP es a Koax kozott, itt csak egy rotorlapat a jellemzo, szinten van balance bar, itt mar negy csatornas gepek a jellemzoek (pl: v911) a farokrotor mar fuggoleges, tobbnyire az olcsobb kivitelben kulon elektromotorral, de van kardanos rendszeru is.

Collective pitch helikopterek mar jellemzoen hat csatornasak, es egybol ket reszre szednem, flybaros es flybarless helikre:
CP FB helikopter peldaul a Trex 250SE gepem, de ez upgradelheto FBL-re is egy fej es egy vezerlo cserevel.
CP FBL helikopter pedig a v922 es meg rengeteg masik ma kaphato helikopter. Jelenleg az FBL az irany, amit a gyartok eroltetnek, sok elonyos es keves elonytelen tulajdonsaggal.
Flybarless rendszerek leveszik azt a terhet a pilota vallarol, hogy a szeles, parnahatasos es egyebb zavaro hatasokat botmozdulatokkal kelljen nyugalmi allapotba visszahozni (ez nem pont ekes magyar mondat). Ennek elonye egy jo rendszerrel (markas mindig jobb, V-bar, Beastx stb) az atomstabil helikopter, hatranya az elkenyelmesedett pilota, aki flybar eseten maga ment egy helit, nem pedig az elektronika...
Ami bizonyara feltunt, az a csatorna szamra valo hivatkozas, a modellezesnel ez az egymastol fuggetlenul vezerelt elemek szamat jeloli, pl a vezerelt iranyokat.

3CH: 1, Gaz (pitch + throttle, azaz emelkedes), 2, elore / hatra menet, 3, oldalkormany (rudder)
4CH: 1, Gaz (pitch + throttle, azaz emelkedes), 2, elore / hatra menet, 3. oldalkormany (rudder), 4, csuszas balra / jobbra (aileron - oldalkormany)
6CH: 1, Gaz (pitch, azaz emelkedes), 2, elore / hatra menet, 3. oldalkormany (rudder), 4, csuszas balra / jobbra (aileron - oldalkormany), 5, motorfordulat (throttle), 6, giroszkop erzekenyseg.

Egy FP heli iranyitasahoz eleg a negy csatorna, egy CP eseten pedig minimum hat csatornas tav szukseges.

Ami meg az alapveto kulonbseg a helikopterek kozott, hogy kefes vagy kefementes (Brushless) motorral van megoldva a forotoror meghajtasa es felepitestol fuggoen, kulon a farokmotor is lehet kefes vagy mentes sot lehet a fomotor altal meghajtott is.
Sajnos attol, hogy a helikopter CP es 6CH (csatorna) meg nem feltetlenul lesz kardanos / szijjas a farokhajtas (Trex 150 v MCPx peldaul kulon faromotoros), a motor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése